1 April 2014

Assalammualaikum

First of all..I would like to say alhamdulillah coz masih diberikan nyawa untuk bernafas dimuka bumi ini..actually entri kali ni aku nak continue balik story about my delivery experience..hehe..Harini adalah hari ke 43 aku berpantang..anak aku tengah tido...so ni la masa untuk aku update blog..hehe..

So mase 38weeks aritu aku pn balik rumah mak aku kat kota tinggi..maklumla cuti 2weeks awal kn...hmmm...sebenanya menyesal jugak cuti awl ni sebab aku bajet aku bersalin awal..rupenye tak..haha..membazir je cuti awal...tapi tak pe la...kata orang cuti awal ni boleh rehat dan prepare ape yg patut...

Dalam pada aku cuti tu aku rasa everyday aku pegi jalan dan  merayap kat bandar..pegi jemputan kawen la..pegi laut la...macam orang tak mengandung pun ye gak..haha..tapi setiap kali aku berjalan tu sikit pun tak ada keluar tanda nak bersalin..pecah ketuban ke, kuar darah ke..nampak tak excited nak bersalin kat situ..haha..ye la sebab orang cakap kalau kita banyak berjalan laluan akan cepat terbukak..hehe..

So lg 2 hari nak sampai due date aku kena cirit birit...29.3.2014 malam tu aku memg menjadi penghuni toilet yang sejati..haha..pastu esok paginye tu masa aku tengah dok kemas2 bilik ada nurse datang nak check up..mase tu aku pn bagitau yang aku cirit birit then die suro g klinik jumpe doktor..lepas nurse balik aku pun terus siap2 g klinik..masa kat klinik tu doktor scan perut aku then die cakap baby okay n aktif..die cakap cirit birit tu pun kire salah satu tanda nak bersalin gak..after that aku pn balik rumah..dan malam tu la bermulanya tanda2 aku akan bersalin...pukul 11 malam 30.3.2014 aku alami sakit perut n pinggang yang luar biasa...macam sakit senggugut,tp oleh kerana aku tak pernah kena senggugut so aku ckpla sakit tu sakit luar biasa..hahaha...sakit tu makin kerap setiap 10 minit sekali..pastu aku rase macam nk berry tapi bile masuk toilet tapi tak berry pn..haha..aku tahan sakit tu sampai pagi..

Pagi tu masa breakfast aku bagitau la mak aku yang da sakit perut yang kerap2 tu..tapi masih boleh tahan lagi..mak suro g hospital tapi aku xnak sebab aku bole tahan..kalau makin sakit baru aku g hospital..so masuk tengahari tu perut aku makin sakit dan pinggang rasa mcm nak tercabut..haha..so aku decide un5uk pegi hospital..sampai2 hospital je masa nurse check jalan da bukak 3cm..contraction pn da jadi makin kerap setiap 5minit...after aku ditransfer ke wad biasa mase tu la sakit aku makin kerap dan contraction 5minit skali..masa tunggu asar tu aku da xtahan then aku terus g jumpe nurse nak check laluan..bile check laluan da bukak 4cm..nurse told me to prepare everything and I will go to delivery room..huhu...masa balik katil semula aku tengok akak, adik n abang aku da ada kat katil..dan aku pn bgtau dorang yang aku akan masuk DR...

Mase kat labor room tu aku cam bole cool lagi..start lepas magrib sakit aku makin kerap and nurse drip air..then masa jam 9.30mlm die check laluan baru bukak 5cm and she told me to pecahkan my waterbag...lepas pecah waterbag tu die drip pulak ubat pytoxin(sory kalau salah ejaan)..itu untuk bantu bukak laluan..lpas drip tu contraction yang aku alami sakitnye bukan kepalang...sakit gile sampai aku rasa cam nak sepak sume orang yang ada depan aku...haha..actually mase ni husband aku da sampai dari perak...die la yg dok tenangkan aku tapi syg dpt jumpa sekejap je...sebab nurse suh keluar lepastu...(yang ni aku pelik sikit..sblm ni aku pna masuk gov hospital jugak tp husband dibenarkan dok dlm labor room smpi isteri bersalin..tp hospital ni xbole plak..)

Masa pukul 12.30mlm tu aku da xbole tahan sakit..aku pn jerit panggil nurse then bgtau yang aku rasa cam nak mneran..dan die check laluan da bukak full 10cm..die sediakan sume barang then die ckp pn da bole teran..aku pn dok tercengang2..cm xpercaya..alhamdulillah masa meneran tu dipermudahkan n nurse yg ada mlm tu sangat membantu..tepat jam 1.31pagi dgn 3kali teran je alhamdulillah baby aku selamat dilahirkan...

Lepas everything da siap kt DR nurse tolak aku masuk wad..mase tu la aku call my hubby ckp yg aku da bersalin..die tekejut beruk n tanya kenapa die xdibagitau n nurse tak panggil...aku pn malas nak ber Q n A ngn die dan aku suh die naik azankan baby...pukul 3 pagi die naik wad n azankan baby kami...

Aku rasa cukupla sampai kt sini je entri aku..rasa cam panjang gile je entri kali ni...haha...tapi ada aku kesah...ini kn blog aku...haha..next time aku share gambar my baby ye...sbb gamba banyak kt hp..xde dalam tab...hihi..

Enjoy reading my entry!

Comments

Popular posts from this blog

berhabuk....

Kursus Asas Perajurit Muda Sukarela Siri 2/2012 (APMS)