Pengalaman mengandung

Assalammualaikum..
1stly syukur alhamdulillah,after a month kahwin aku da disahkan mengandung...actually kandungan aku dah nak masuk 37 minggu...ingat nk update blog mase mule mule preggy dulu tp xberkesempatan..hehe..so setelah 9 bulan berlalu akhirnya ku gagahkan juga update entri ni...anak pertama ni excited sikit nk cerita ye dokkk!!!haha..
1st trimester
Mase ni dalam bulan puase..morning sickness aku xteruk sangat....alhamdulillah aku dapat puasa penuh..hehe..aku kena morning sickness dlm 2 ke 3 minggu je dengan kekerapan 2 kali sehari..giteww..hehe..lagipun aku rase baby ni paham kot yg mummy ni jauh ngn abah die..tu yang tak banyak meragam..hehe...cuma maseni aku suke makan je...biasenye yg menunaikan segala macam menu kat tekak aku ni kwn2 opis la...bile nk pegi makan je mesti tanya mak buyong ni dulu nak makan ape...haha..tapi aku ni xdela zalim sangat nak ngidam makanan2 yg xmasuk akal n susah dorang nak cri..hehe..tapi kn mase awal2 dulu aku gile sangat makan ikan patin masak tempoyak...ohoiiiii!!!sedapnyeeeee...hahaha...tapi bile da masuk 2nd trimester aku dah tak boleh telan segala jenis ikan termasukla sardin yg dalam tin tu...hahaha...
2nd trimester
Tak banyak perubahan pun...makin banyak makan n berat pun naik gile2 wei..hahaha...cume masa ni aku sangat2 suke berjalan...memang tak reti penat...haha..yang syoknye laki aku pun melayan jek...die yang penat layan aku...haha..mase ni jugakla aku banyak travel..ulang alik lumut-segamat 2minggu sekali...naik bas turun bas...laki aku susah dapat cuti tp bile da cuti die pun kerap balik gak...lagipun maseni aku cam xtau erti penat tau...xkisahla kalau laki aku xbalik janji aku dapat ke sana..yang penting dapat berjalan2 cuci mata..hahaha...
3rd trimester
This time aku da slow down sikit...last place aku g jenjalan cameron highlands...mase ni gagahkan juga g sana..nak makan strawberi fresh punye pasal sanggup aku redah..haha..laki aku dok risau je...tapi ada aku kesah...janji dapat makan stoberi..hahaha..but mase 33wks aritu aku admitted kt sepital segamat sebab ada turun darah...tp xda rase sakit pn..masa kat hospital tu la die check aku untuk tgk da ada laluan ke belum sbb die takot aku bersalin pra-matang..mase check tu memang sakit wei..malu pun ada...huhu..lepas da check2 tu die ckp laluan bru 1cm..bole jadi aku akan bersalin dan bole jadi tak...mase tu da cuak..yela sebab aku xrase sakit pn n tetibe mase tu plak aku rase cam x ready lagi nak bersalin...haha..lepas tu dorang buat ctg (yg cek jantung baby pastu kuar graf tu...)mase buat ctg tu ada la 4 kli contraction..tp xkerap sgt..lepas buat ctg die bg injection untik matangkan paru2 baby..yang ni sumpah sakit wei!!!die inject 2kali selang 12 jam..mase kat labor room die inject epidural skali tp mse kt wad xde epidural memg sakit nak mampos aku tahan!haha..aku dok labor room dari mula dtg pukul 10 pagi sampai doktor confirmkan aku betul2 da xde contraction baru la aku ditransfer ke wad biase jam 11.00 malam...lama wei...fuhh!!pengalaman betul ar...mujurla esoknye aku da boleh discharge sbb pkembangan baby n mummy okay...hehe...
So sekarang ni aku da masuk fasa2 boleh bersalin...tunggu masa je...tgh counting day...actually aku amik cuti awal 2 minggu sebab laki aku dok jauh kan,susah nak cuti pulak tu so plan betul2 baru aku apply cuti...insyaallah next week die datang amik aku then kitorang akan balik rumah mak den di kota tinggi yo...hehe...so stakat ni sahaja entri aku..lepas ni if da deliver aku update okay..itu pun kalau sempat le..hehe..

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

berhabuk....

1 April 2014

Kursus Asas Perajurit Muda Sukarela Siri 2/2012 (APMS)